Duurzaam & Groen

Initiatief:
Stichting Bewonersplatform Reigersbos

Beschrijving:
Reigersbos is een buurt, waar de verduurzaming en vergroening nog in de kinderschoenen staat. Veel woningen dateren uit de 1-ste helft van de jaren 80, zijn aan een update toe. De CO2 vermindering landelijk draagt bij aan meer belangstelling en zorg. Hoe moet dat nu op micro-niveau ? Bewoners staan er verschillend in voor wat betreft behoeftes in huisvesting en omgeving.

Doel:
"De doelstelling bij het thema Duurzaam & Groen is het delen van kennis en ervaring en het organiseren van buurtactiviteiten rond het thema duurzaamheid en vergroening. Uit de aangedragen ideeën is er veel vraag naar moestuinen en verduurzaming. De kosten om de behoeften of wensen van de bewoners te realiseren overstijgen het buurtbudget. De activiteiten zullen zich daarom richten in het zoeken naar oplossingen en het delen van kennis met verschillende partijen waaronder de bewoners, VvE’s, bewonerscommissies maar ook externe partijen zoals stichting !Woon.

Doelgroep:
Bewoners Reigersbos

Sponsoren

Sponsor(s): (Subsidie-)regeling: Beschikkingsnummer / referentie: Budget: Verantwoord:
Gemeente Amsterdam Buurtbudgetten . € 78 802 ja

Budget beschikbaar van sponsoren:
€ 78 802

Ingevoerd budget:
€ 18 170

Totaal inkomsten:

Totaal inbesteding:

Totaal besteed:
€ 4 926,82

Start uitgaven:
29-03-2023

Eind uitgaven:
23-12-2023

Activiteit beheren

Beschrijving resultaten:
Thema Duurzaam en Groen: Op twee momenten in 2023 is er in Kazerne Reigersbos informatiemarkt georganiseerd over duurzaamheid. In de buurtkrant is in elke editie aandacht besteed aan isolatie en andere energie besparingsmaatregelen aan de hand van gerealiseerde voorbeelden in Reigersbos. (Woning en School). In de T-Buurt is bij het Buurtfeest georganiseerd door de Bewoners is duurzaamheid meegenomen. Op 10 november 2023 is de laatste en grootste informatiemarkt gehouden met speciale gast de toenmalige Stadsdeelbestuurder Raoul White. Ter informatie hier onder de kraamhouders lijst: ▪ Gemeente Amsterdam > Energie bakfiets > Info VvE, BC enz ▪ Gemeente Amsterdam > Flying Squad >Energiearmoede > Energietoeslag> Pak je Kans ▪ Groene Hub > Fix Brigade > inschrijving voor huisbezoek ▪ Rainproef > Klimaatadaptatie, Bakfiets met informatie > Regenton>Groene daken> ▪ Groenplatvorm zuidoost > Gezondheidskloof met Buurt koks Reigersbos> gezond eten tijdens het evenement ▪ !Woon > Energie coaches/ Aardgasvrij • Jungle Amsterdam > Tips Energie besparen,> lees je energie rekening ▪ AMS/ Sungevity > Solar Energy / Zonnepanelen op dak Kazerne Reigersbos • Bewonersplatform Reigersbos > algemeen buurt information / vrijwilligers, inschrijven duurzame woning safari/ Infrarood scan. Over de hele dag zijn meer dan 150 bewoners, jong en oud, bij de informatiemarkt geweest. Voor beeldmateriaal zie: https://www.youtube.com/watch?v=gXJ_EUN9AZA Bij de uitvoering van dit thema is de betrokken groep bewoners aantal in de loop van het jaar tot het minimum gedaald. In overleg met de Projectleider Democratisering is het resterende budget gebruikt voor activiteiten in de andere thema’s waar meer energie en vraag naar is.